tiistai 8. joulukuuta 2015

Virtuaalipysäkit


Olen silloin tällöin käyttänyt Kutsuplussaa. Ei-helsinkiläisille tiedoksi, että kyseessä on bussin ja taksin välimuoto jonka voi tilata pysäkiltä pysäkille. Kalliimpi kuin bussi, halvempi kuin taksi.

Taannoin Savoy-teatterista lähtiessä tilasin auton ja huomasin, että varsinaisten pysäkkien lisäksi palveluun kuuluu myös virtuaalipysäkkejä. Niitä ei ole merkattu kadulla mitenkään, mutta esimerkiksi Savoyn kohdalla sellainen on.

Kun asuin (Rioa vastapäätä, Guanabaran lahden toisella puolella) Niteróissa ja opetin englantia Piabetássa, matka kesti vajaan pari tuntia suuntaansa. Mennessä piti mennä kahdella kulkupelillä, takaisin päin bussin aikataulu oli täydellinen ja pääsin juuri tuntieni jälkeen lähtevällä bussilla koko matkan.  

Ehdin yleensä kotiin vähän ennen kymmentä. Siihen aikaan kadut olivat jo epämukavan hiljaiset, vaikka asuimme liikekeskustan kupeessa ison tien sivukadulla. Matka pysäkiltä kotiin olisi ollut puolisentoista korttelia, mutta kuski pysäytti ystävällisesti minua varten aina kotikatumme kulmassa. Eli meidänkin kulmassamme oli virtuaalipysäkki!

Brasilialaiset ovat auttavaisia, ja sinisilmäisen gringan kohdalla vielä tavallista enemmän. Varsinkin iäkkäämmät miehet olivat usein kovasti huolissaan pärjäämisestäni, ja ilta-aikaan kuski saattoi bussista noustessani kysyä varovasti, josko varmasti tiedän mihin olen menossa.

Tuohon aikaan bussit pysähtelivät Riossa vielä aika joustavasti miten ja missä sattuu. Oveen saattoi koputtaa liikennevaloissa ja kuski avasi. Juuri Brasiliasta Suomeen saavuttuani kokeilin kerran epähuomiossa samaa Kampissa. No, sittemmin ohjeistuksia kiristettiin eikä se toiminut enää Riossakaan.

Vaan nyt on taas alkanut toimia: turvallisuuden nimessä bussien on iltakymmenen jälkeen pysähdyttävä naismatkustajia varten myös muualla kuin pysäkeillä. Vastaava laki on vuoden mittaan tullut voimaan useissa osavaltioissa. Lakia on kiitetty, mutta myös kritisoitu sekä miehiin kohdistuvan väkivallan että itse ongelman, rikollisuuden sivuuttamisesta.

Mietin myös, miten käytäntö mahtaa toimia, kun bussit eivät välttämättä pysähdy ilta-aikaan kaikilla alueilla edes pysäkeillä. Tiedän kokemuksesta miten paljon pännii seistä väsyneenä valtatien varressa ja katsoa kun kolme varttia odotettu bussi ajaa täyttä kyytiä ohi. 

Arjen turvattomuus on tuolla päin asuessa pirun hankala asia. Ja toisin kuin kutsuplussassa, ”virtuaalipysäkki” on laastari, ei mukava ekstra jonka avulla säästää muutaman kymmenen metriä korkokengillä kävelyä. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti