maanantai 7. maaliskuuta 2016

Takamailla



Rio tunnetaan toisaalta Zona Sulin postikorttimaisemista, toisaalta faveloista. Molemmista löytyy kirjoja, lauluja, valokuvia ja elokuvia. Kumpikaan näistä ei kerro siitä Riosta joka itselleni on tutuin.

Kun sitten eräänä iltana oluen jälkeen pysähdyimme Folha Seca -nimiseen kirjakauppaan (joka muuten on Rion kirjakaupoista ihanin) ja bongasin jostain pinosta ”Rion takamaista” kertovan kirjan, se oli pakko saada.

R. do Ouvidor, 37.

Kirjan nimi on Dicionário da Hinterlândia Carioca, Rion takamaiden sanakirja siis. Sen on kirjoittanut säveltäjä-laulaja-kirjailija Nei Lopes, jonka kirjojen aiheina ovat usein afrikkalainen ja afrobrasilialainen kulttuuri sekä erityisesti samba.

Takakannen mukaan kirjan fokuksena on 101 Rion 160 asuinalueesta, 4 580 148 sen 6 320 446 asukkaasta sekä 808,08 kaupungin 1 224,56 neliökilometristä. Selväksi tuli - siis liian vähän tunnettu alue, vaikka kyse on kaikilla mittareilla valtaosasta tätä kuuluisaa kaupunkia. Toimittaja ja professori Paulo Roberto Pires on viitannut tähän samaan alueeseen ilmauksella ”de Janeiro”, eli se alue mitä ei yleensä ajatella kun puhutaan ”Riosta”.  



Otan kirjan silloin tällöin esiin sekä tuttuja juttuja fiilistelläkseni että uutta oppiakseni. Sillä vaikka Magé ei kuulukaan kohteena olevaan Hinterlândiaan, se on kulttuurisesti monilta osin paljon lähempänä sitä kuin kumpaakaan noista tunnetummista ”Rioista”.

Kirjassa kerrotaan paikoista, kulttuurisista ilmiöistä, ihmisistä ja musiikista. Se on kirjoitettu sanakirjamuotoon, joten se sopii pikaiseen selailuun. Toisaalta jotkut selitykset ovat pidempiä kuin tämän blogin jutut.

Alueet jotka liittyvät tavalla tai toisella sambaan esitellään erityisen huolellisesti. Myös uskonto on vahvasti läsnä, oli kyse sitten kirkoista, pyhimyksistä, umbandasta tai candomblésta. Penhassa on läsnä niin uskonto kuin samba, ja Penhassa sijaitsee myös tämän blogin kansikuvaan piirretty kirkko. Se sama kirkko näkyy Galeãon kentälle laskeutuessa lentokoneen oikealla puolella. Siinä kohtaa vatsassa tuntuu aina saapuminen.


Kirja on sanakirjamaisesti täynnä viittauksia muihin sanoihin. Samban kohdalla viittauksia on puolikkaan palstan verran niin naapurustoihin, sambistoihin, samban eri lajeihin kuin sambakouluihin.


Pari viittausta sambaan.


Yksi hauskimmista samban lajeista on partido alto. Kuten monen muun sambaan liittyvän asian kohdalla, tällekin on useampia määritelmiä, mutta yleisimmin partido alto taitaa nykyään viitata sambaan, jossa laulajat improvisoivat toisiaan haastaen. Muun muassa Zeca Pagodinhoa pidetään tässä erityisen taitavana.



En ole koskaan lukenut kirjaa kannesta kanteen, joten joka kerta löydän uusia juttuja. Tällä kertaa huomasin, että W:n kohdalle on päässyt valokuvaaja, jonka kuvista turisteille kootun Rio-kirjan ostin ihan ensimmäisellä viikollani Riossa. Kyseessä on Walter Firmo.

Tuttujen nimien lisäksi bongaan kirjasta nimiä asioille ja ilmiöille jotka tunnen arjesta. Yksi niistä on churrasco de esquina. Se on sitä kun viikonloppuna tai vapaapäivänä nostetaan kavereiden kanssa pienempi grilli kadulle ja grillataan siinä suupaloja oluen kaveriksi. Kulut jaetaan. Lopes huomauttaa, että tätä tapaa ei tule sotkea kaupalliseen kadulla tapahtuvaan grillaamiseen. Hänen mukaansa tässä paitsi tehdään eroa Zona Sulin kulttuuriin ja arvoihin, myös rakennetaan maskuliinisuutta. Huomautin tästä maskuliinisuuskuviosta puolisolleni. Vastaus?

No, nytpähän tiedät jatkossa pysyä keittiössä.

Putosin. 

Jottei kupit menisi sekaisin.


Ruoasta tuli mieleen toinenkin bongaus. Se mikä Suomessa tunnetaan rääppiäisinä on tuolla päin enterro dos ossos, kirjaimellisesti luiden hautaaminen. Meidän vieraamme kyllä nauttivat syömisestä sikäli paljon että rääppiäisiä on tosi harvoin. No niiden taannoisten häiden jälkeen mentiin naapuriin rääppimään.

Kaikista jutuista en saa kiinni. On esimerkiksi tavallista, että perheen kasvaessa taloa laajennetaan, ja jos tontti on täynnä niin ainoa suunta on ylöspäin. Tätä kuvataan sanalla puxado, jonka Lopes sanoo olevan alkuperäisestä rakennussuunnitelmasta poikkeamista. En tiedä mitä Lopes tarkoittaa alkuperäisellä suunnitelmalla, mutta kaikkien tuntemieni ihmisten alkuperäinen suunnitelma on ollut laajentaa taloa perheen (ja tulojen) kasvaessa. Esimerkiksi appivanhempieni nykyinen autotalli oli aikanaan talon ensimmäinen ja ainoa makuuhuone.

Myös Disney kävi takamailla.

Kirjan kanssa viihtyy pitkään ja joka kerta päädyn lukemaan jostain asiasta muualta lisää. Yksi parhaista kirjahyllymme hankinnoista, ehdottomasti.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti