Kuten moni muu musiikkilaji,
myös samba syntyi marginaalissa. Luen parhaillaan kahta samban ja
sambakoulujen historiasta kertovaa kirjaa, ja välillä on
hämmentävää huomata, miten vähän jotkut asiat ovat muuttuneet.
En ole koskaan nähnyt
brasilialaisen kirjoittavan sambasta kertomatta heti alussa, miten
laaja aihe se on, ja miten monet varmasti suoriutuisivat tehtävästä
paremmin ja kuinka kaikki, mitä kirjoittaja kertoo, on varmasti
viisaammille aivan tuttua. Tämä äärimmilleen viritetty
vaatimattomuus kertonee jotain samban merkityksestä tämän päivän
Brasiliassa.
![]() |
Luiz Fernando Vianna ja Sérgio Cabral tietävät sambasta tosi paljon mutteivät suurin surminkaan myönnä sitä. |
Aina
ei ole ollut näin. Geografia carioca do samba
kuljettaa lukijan läpi kujien, joita ei enää ole ja tutustuttaa
ihmisiin, joiden nimiä osaa vaistomaisesti kunnioittaa jokainen,
joka tuntee sambaa vähänkin enemmän. Se kertoo paitsi samban, myös
Rion kaupungin ja brasilialaisen yhteiskunnan historiasta.
Samba syntyi faveloissa, se
oli orjien jälkeläisten musiikkia ja eurooppalaistaustaisten
joukossa sitä pidettiin rohkean tanssin vuoksi sopimattomana.
Se ei sopinut kuvaan eurooppalaistyyppisestä tropiikin Pariisista,
jollaiseksi Rio haluttiin viime vuosisadan alussa rakentaa. Ei ole
vaikea nähdä yhtäläisyyksiä siihen, miten niinikään faveloissa
syntyneeseen funk cariocaan on suhtauduttu. Samban syntilistaa
kartutti myös sen yhteys afrikkalaisperäiseen candomblé-uskontoon (jonka harjoittajat kärsivät ennakkoluuloista yhä edelleen).
Samban alkuaikoina poliisi
piti soitantaa uhkana järjestykselle ja pandeirot kiellettiin
ja muitakin soittimia takavarikoitiin. Liekö tämä osaltaan tehnyt
brasilialaisista niin luovia – jollei esimerkiksi tulitikkuaskia,
tyhjää oluttölkkiä tai ämpäreitä ole saatavilla, kämmenet
riittävät. Tätä kirjoittaessani puolisoni testasi
keittiönjakkaran, vanhan kahvipurkin ja mainitun kirjan sopivuutta
tarkoitukseen.
Aiemmin annoin ymmärtää,
että löysin samban puolisoni perheen kautta. Se ei kuitenkaan ole
totta, sillä yksi ihan ensimmäisistä riolaisista tuttavuuksistani
oli sambista, nimittäin Walt Disneyn José Carioca
(Brasiliassa lempinimimuodossa Zé Carioca).
Hahmon on sanottu perustuvan
yhteen Portelan sambakoulun perustajista, legendaariseen säveltäjään
Paulo da Portelaan, jonka Disney tapasikin käydessään Riossa. Tämä
on tavallaan ironista, sillä José Carioca on stereotyyppinen
malandro-hahmo, ja Paulo da Portela yritti monella tapaa
vähentää sambaan kohdistuvia ennakkoluuloja.
Geografia carioca do
samba on kiehtovinta mitä olen aikoihin lukenut: siinä yhdistyy
Rio de Janeiro, samba ja kartat (kuvainnollisesti, kirjassa ei ole
karttoja). Välillä säveltäjien nimiä kyllä putoilee sellaista
tahtia etten meinaa pysyä perässä – miten niitä voikin olla
niin paljon? Mutta tarina etenee alueelta toiselle jokseenkin
kronologisesti, ja "uudet" hahmot nivoutuvat edellisiin,
usein joko perinteen jatkajina tai uudistajina.
Cartola (keskellä) on yksi samban suurimmista nimistä, ellei suurin. |
Lopputulos? Nyt haluan
koluta läpi sen, mitä Centron vanhoista kaduista vielä on
jäljellä. Kiivetä legendaariset 365 (oikeasti 382) askelmaa Penhan
kirkolle. Viimeinkin tarttua yhden sukulaisnaisen kutsuun mennä
tutustumaan candomblé-pyhäkköön.
Näiden askelien jälkeen suuntaan Bahíalle.
Tuliko sellainen olo että on pakko kuunnella vähän sambaa? Vilkaise tämä.
Tuliko sellainen olo että on pakko kuunnella vähän sambaa? Vilkaise tämä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti